آوات انرژی پارس

کوپله فابریک چیست؟

  • 21 تیر 1400
  • by: master

کوپل ژنراتور به چه معناست؟

یک مجموعه ژنراتور از سه بخش اصلی موتور (دیزلی یا گازسوز) ، ژنراتور و تابلوی کنترل تشکیل شده است که به فرآیند اتصال موتور (دیزلی یا گازسوز) به ژنراتور و نصب این دو روی شاسی فلزی و نیز قرار دادن تابلوی کنترل جهت کنترل مجموعه ژنراتور در کنار آنها ، کوپله کردن (Coupling) و به شرکت یا کارخانه کوپل کننده کوپلر و یا پکیجر (Packager) می گویند.

ژنراتور

کوپله فابریک / اصلی اصطلاح بسیار پرکاربرد در صنعت و بازار دیزل ژنراتور ایران است که متاسفانه به اشتباه به هر دیزل/ گاز ژنراتوری که توسط یک کوپلر و یا پکیجر خارجی تولید شده باشد کوپله فابریک/اصلی گفته می شود !!

این اشتباه رایج و گمراه کننده در بسیاری از موارد موجب سردرگمی و گه گاه سو استفاده از مصرف کننده نهایی می شود.

ژنراتور کوپله فابریک/اصلی به ژنراتورهایی گفته میشود که علاوه بر دارا بودن سطح کیفی مطابق با استاندارد های جهانی مولد های الکتریکی ( ISO 8528,ISO 3046,AS 2789, DIN 6271,BS 5514,NFPA 110 ) کوپلر ویا پکیجر آن خودش تولید کننده/سازنده موتور و یا الترناتور و یا هر دوی آنها باشد.

با توجه به تعریف فوق در حال حاضر در دنیا فقط محصولات شرکتهای کامینز پاور جنریشن انگلستان برای موتورهای Cummins, کاترپیلار آمریکا برای موتورهای CAT و MTU OnSite Energy برای موتورهای MTU و در مواردی FG Wilson برای موتورهای Perkins به عنوان ژنراتورهای کوپله فابریک/اصلی شناخته میشوند.

شرکت های کوپله فابریک

مزایای ژنراتور های کوپله فابریک

به عنوان نمونه به مزایای محصولات کامینز پاور جنریشن می پردازیم :

  1. پیکربندی یکپارچه و مدرن برد کنترلی PCC(Power Command Control system) که همزمان گاورنر الکترونیکی پیشرفته کامینز ، AVR و ECM را در خود جای داده موجب گردیده است ،علاوه بر ارائه بالاترین سطح حفاظت الکترومکانیکال ،با ارتقای کارایی سیستم ، سرعت پاسخ دهی اجزای Genset تا حداکثر ممکن افزایش یافته و ضمن رعایت استاندارد NFPA110 آمریکا ، 100% بلاک توان نامی دیزل ژنراتور در کمتر 10 ثانیه به مصرف کننده تحویل گردد.
    این مهم در ژنراتورهای کوپله غیر فابریک بصورت پلکانی و در زمان حدودی ۱۰۰-۲۰۰ ثانیه می باشد ، که با توجه به کاربرد اضطراری ژنراتورها زمان بسیار زیاد و حیاتی خواهد بود .
  2.  طراحی و ساخت رادیاتور توسط شرکت کامینز جهت ارائه بیشترین راندمان ممکن در شرایط آب و هوایی بسیار سخت ( دمای 40- تا 55+ درجه سانتیگراد ، ارتفاع بیش از 2000 متر ورطوبت % 80) با کمترین Derate .
  3.  اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتورهای کامینز پاور ( Genset Components) از جمله : باطری ، باطری شارژر ، هیتر آب و روغن ، پمپ دستی تخلیه روغن و تجهیزات آپشنالی مانند GCB ، مافلر چند لایه و فلنچهای لرزه گیر از مرغوبترین تولیدات هلدینگ کامینز و یا معتبرترین برندهای جهان می باشد . این مهم ضمن بالا بردن قابلیت اطمینان و عملکرد صحیح دیزل ژنراتورهای کامینز پاور ، موجب افزایش طول عمر و راندمان بالا و پایدار محصولات کامینز پاور گردیده است .
  4. . استفاده از الترناتور های استامفورد یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ کامینز در تمامی ژنراتور ها
  5. استفاده از شاسی یکپارچه فولادی از ورق فولاد ST37 طراحی شده بر أساس وزن استاتیک و داینامیک ژنراتور و تعبیه کردن لرزه گیرهای استاندارد ما بین موتور ژنراتور و شاسی
  6. یکپارچه بودن ماژول کنترلی با سيستم پیشرفته سوخت رسانی در انواع دیزل ژنراتورهای کامینز پاور موجب بهینه سازی مصرف سوخت با رعایت بالاترین سطوح استاندارد آلایندگی اروپا ، درعملکرد دستگاه در انواع بارها شده است.

کیفیت بالای قطعات و طول عمر بالای آنها ، عملکرد پایدار و با ثبات تحت شرایط بار خصوصا در حالت بار کامل یا Full Load ، زمان کوتاه برای رسیدن به دور نامی و امکان حصول به شرایط بار کامل ظرف چند ثانیه پس از استارت موتور ، محصولات این شرکت را مناسب ترین در بین رقبا برای پشتیبانی از سیستم های تغدیه بدون وقفه شامل Dynamic UPS , مصارف خاص مانند مراکز داده یا Data Center بانک ها ، پایانه های فروش ، سیستم های اضطراری بیمارستانی و صنایع حساس قرار داده است.

 

دیزل ژنراتور کامینز

 

کوپله متفرقه

شرکت های بسیاری در سرتاسر دنیا هستند که تامین موتور های (Cummins,Perkins,Volvo,Doosan,MTU, …)و الترناتور های (Stamford,Marelli,Mecc Alte ,Leroy Somer,Linz …) از برند های مختلف را از منابع مختلف انجام داده و با توجه به درخواست مشتریان اقدام به کوپل کردن آنها در مجموعه خود می نمایند. در طی این فرایند بسته به نوع و برند موتور ، ژنراتور و برد کنترل تامین شده (DSE,ComAp,Datakom,…) و نیز اعتبار ، تجربه و سابقه انجام کار ، امکانات کارگاهی و تست های محصول موجود در شرکت کوپلر و یا پکیجر ، کیفیت محصول نهایی متفاوت بوده و شاید جز در شرایط کارکرد واقعی قابل ارزیابی نباشد.البته لازم به توضیح است که کوپلر ها یی در دنیا وجود دارند که بالاترین سطح استاندارد و‌کیفیت را در محصولات خود لحاظ می‌کنند ولی این محصولات نیز حتی در بهترین حالت در سطح پائین تری از کوپله فابریک -اصلی شناخته می شود.

تشخیص کوپله اصلی کامینز پاور از کوپله متفرقه

علاوه بر کنترل فیزیکی اجزا ژنراتور مانند موتور( Cummins) و الترناتور (Stamford ) راحت ترین و مطمئن ترین راه ،بررسی برد کنترل ژنراتور می باشد

در ژنراتور های کوپله فابریک /اصلی کامینز ، فقط و فقط از برد کنترلی PCC(Power Command Control system) استفاده می شود ، لذا هر ژنراتور دیگری با موتور Cummins و الترناتور Stamford و برد کنترلی غیر PCC مانند DSE , ComAp , Datakom و … کوپله فابریک / اصلی نبوده و‌کوپله متفرقه خواهد بود.

 

 

 
×