آوات انرژی پارس

لرزه‌گیر در دیزل ژنراتور

  • 15 اسفند 1402
  • by: مدیر سایت

لرزه‌گیرها در دیزل ژنراتور

در یک دیزل ژنراتور، همانند هرجایی که تجهیزات و قطعات متحرک حضور داشته باشند، لرزش‌ها و شوک‌های مکانیکی  را نیز می‌توان در مقیاس‌های مختلف مشاهده کرد. تنها مقدار کمی از این لرزش‌ها برای ما قابل قبول بوده و ما تلاش می‌کنیم تا با استفاده از روش‌های مختلف، آن‌ها را به حداقل برسانیم. لرزش‌های بیش از حد در یک قطعه، علاوه بر آسیب به خود قطعه، باعث کاهش کارایی و راندمان سایر قطعات می‌گردد. اهمیت لرزش‌های شدید در کارکرد قطعات بیش از هرجای دیگر، در یک دیزل ژنراتور خود را نشان می‌دهد. جایی که لزرش‌های بیش از حد ممکن است مانع از عملکرد صحیح و تامین برق توسط یک دیزل ژنراتور اضطراری گردد. لرزش‌های نامطلوب معمولاً ارتعاشاتی هستند که باعث انتقال نیروهای ناخواسته به قطعات مجاور و ایجاد نویز می‌شوند. روش‌های مختلفی برای ایزوله کردن و کاهش این لرزش‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از لرزه‌گیر است. در یک دیزل ژنراتور، منبع اصلی و دلیل اکثر لرزش‌ها و نوسانات، موتوردیزل احتراق داخلی و حرکت پیستون‌ها در سیلندر است. در ادامه به بررسی و  دسته‌بندی لرزه‌گیرهای مورد استفاده در دیزل ژنراتورها می‌پردازیم:

1-دسته‌بندی لرزه‌گیرها از نظر ساخت
1-1- لزره‌گیرهای الاستومری (لاستیکی)

در این لرزه‌گیرها برای دفع و مهار نوسانات و ارتعاشات مکانیکی از یک نوع لاستیک فشرده استفاده می‌شود. این نوع لرزه‌گیرها به دلیل ظرفیت بالا در ذخیره انرژی، مناسب ایزوله کردن لرزش‎ها و جداسازهای شوک‌ها هستند. حداکثر فشار استاتیکی مجاز برای لرزه‌گیرهای الاستومری، نباید به گونه‌ای باشد که لرزه‌گیر به طور مداوم بیش از 10 الی 15 درصد فشرده شود. از این قانون معمولا برای تعیین حداکثر ظرفیت بار قابل تحمل برای لرزه‌گیر استفاده می‌شود.

به طور معمول لرزه‌گیرهای الاستومری نسبت به لرزه‌گیرهای فنری، توانایی بهتری در مهار نوسانات دارند (میرایی بهتری دارند). این میرایی بیشتر، حرکات رزونانسی سیستم را کاهش داده و سیستم در طول رویدادهای گذرا، نوسانات کمتری را تجربه می‌کند. لرزه‌گیرهای الاستومری قابلیت این که در شکل‌های مختلف و با میزان سفتی دلخواه، برای کاربری‌های مختلف ساخته شوند را دارند. یک نگرانی رایج در مورد لرزه‌گیرهای الاستومری، تاثیر دما بر سفتی و سختی لاستیک بوده زیرا تمامی لاستیک‌ها در دماهای بالا دچار فرسایش تا تغییر فرم می‌شوند. اما این دماها بسیار بالاتر از محدوده‌ی دمایی یک دیزل ژنراتور است و دما برای لرزه‌گیرهای الاستومری مورد استفاده در دیزل ژنراتورها، خطری محسوب نمی‌شود.

لرزه‌گیر الاستومری (لاستیکی)

لرزه‌گیر الاستومری(لاستیکی)

 

1-2- لرزه‌گیرهای فنری

در این نوع لرزه‌گیرها، از فنرهای فلزی برای جذب نوسانات و لرزش‌ها استفاده می‌شود. از لرزه‌گیرهای فنری برای دیزل ژنراتورهایی استفاده استفاده می‌شود که داخل شاسی آن‌ها به طور پیش فرض از لرزه‌گیر استفاده نشده و اجزای به طور مستقیم به شاسی متصل شده اند. این لرزه‌گیرها با قابلیت جذب 95 درصدی تنش‌های مکانیکی و نوسانات، پر استفاده‌ترین و پر کاربردین نوع لرزه‌گیرها هستند.

لرزه گیر فنری

ساختمان یک لرزه‌گیر فنری

 

2- دسته‌بندی لرزه‌گیرها بر اساس محل کاربری
2-1- بین قطعات و شاسی دیزل ژنراتور

این لرزه‌گیر‌ها به دلیل قرارگرفتن بین شاسی و قطعات دیزل ژنراتور، به لرزه‌گیرهای داخل شاسی (In-Skid) شناخته می‌شوند و با توجه به موقعیت قرارگیری آن‌ها، لرزش‌های ناشی از کار موتور و ژنراتور را جذب می‌کنند که این بدان معنی است که ارتعاشات و لرزش‌های کمتری از طرف تجهیزات به شاسی منتقل می‌شود. استفاده از لرزه‌گیرهای درون شاسی باعث می‌شود تجهیزات سوار شده بر روی شاسی دچار خستگی و فرسودگی کمتری شده و نمایشگرهای دیزل ژنراتور خوانایی بهتر و نویز کمتری را تجربه کنند. لرزه‌گیرهای درون شاسی معمولا از نوع الاستومری می‌باشند. در صورتی که برای اجزای دیزل ژنراتور از لرزه‌گیرهای درون شاسی استفاده شود، دیگر نیازی به لرزه‌گیر زیرشاسی نیست و می‌توان دیزل ژنراتور را مستقیما روی فونداسیون قرار داد.

استفاده از لرزه‌گیر الاستومری در دیزل ژنراتور

استفاده از  لرزه‌گیر الاستومری (لاستیکی) بین شاسی و آلترناتور

 

2-2- بین شاسی دیزل ژنراتور و فونداسیون

استفاده از این لرزه‌گیرها برای کاهش انتقال و ایزوله کردن لرزش‌های دیزل ژنراتور از فونداسیون در نظر گرفته می‌شود که بسته به نیاز، از لرزه‌گیرهای لاستیکی یا فنری استفاده می‌شود. از لرزه‌گیرهای فنری بین شاسی دیزل ژنراتور و سطح فونداسیون استفاده می‌شود. حسن این روش اتصال مستحکم و مستقیم (بدون استفاده از لرزه‌گیر) موتور و ژنراتور به شاسی دیزل ژنراتور بوده که باعث می‌شود اتصال بین این دو جز، از استحکام خوبی برخوردار گردد. اما ایراد این نوع نوع اتصال این است که تمامی لرزش‌ها و نوسانات موتور و ژنراتور بدون هیچ گونه کاهشی به شاسی دیزل ژنراتور منتقل شده و سایر اجزای نصب شده بر روی شاسی نیز همان سطح نوسانات و لرزش‌های موتور و ژنراتور تجربه می‌کنند.

لرزه گیر فنری در دیزل ژنراتور

استفاده از لرزه گیر فنری بین شاسی دیزل ژنراتور و فونداسیون

 

3- نتیجه‌گیری

همانند تمامی ماشین‌آلات دارای قطعات متحرک، عملکرد دیزل ژنراتورها نیز با لرزش و ارتعاش همراه است. برای جلوگیری از رسیدن آسیب به قطعات دیزل ژنراتور و کاهش ناهنجاری‌های صوتی ناشی از کارکرد آن، این لرزش‌ها را باید به حداقل رساند. مهم‌تر از این، کاهش ارتعاشات و لرزش‌ها به دیزل ژنراتور اجازه می‌دهد تا به هدف اصلی خود که تولید برق پایدار و مطمئن است، دست یابد.‌ استفاده از پایه‌های لرزه‌گیر در دیزل ژنراتورها،  نوسانات و لرزش‌های دیزل ژنراتور را به حداقل می‌رساند. در دیزل ژنراتورها از دو نوع لزره‌گیر برای کاهش اثرات ناشی از ارعتعاشات و لرزش‌ها استفاده می‌شود:

  • لرزه‌گیرهای الاستومری (لاستیکی) داخل شاسی
  • لرزه‌گیرهای فنری (فلزی) زیر شاسی

در دیزل ژنراتورهای کوپل فابریک ساخت شرکت کامینز پاور و تا توان 1675KVA ، برای اتصال اجزای مختلف دستگاه به شاسی دیزل ژنراتور از بهترین و با کیفیت‌ترین لرزه‌گیرهای لاستیکی استفاده شده است که این امر علاوه بر به حداقل رساندن لرزش‌های دستگاه، باعث می‌شود دیگر نیازی به استفاده از لرزه‌گیر بین شاسی و فونداسیون نباشد. اما برای دیزل ژنراتورهای بزرگتر و به دلیل افزایش وزن و سایز قطعات، اجزا به طور مستقیم به شاسی متصل شده و باید از لرزه‌گیرهای فنری متناسب با وزن دستگاه در زیر شاسی دیزل ژنراتور استفاده کرد.

 
×