آوات انرژی پارس

انواع لوازم یدکی دیزل ژنراتور

  • 30 فروردین 1403
  • by: مدیر سایت
5/5 - (6 votes)

لوازم یدکی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور به عنوان منبع برق اضطراری باید قادر باشد ظرف مدت 10 ثانیه روشن و 100 درصد بار را تامین نماید که این امر نشان‌دهنده اهمیت بالای قابلیت اطمینان آن می‌باشد. برای تحقق این مسئله، سرویس‌های دوره‌ای دیزل ژنراتور باید به موقع انجام شود و لوازم مصرفی آن مانند فیلترها و تسمه‌ها به موقع تعویض و دارای کیفیت مناسب باشند. بنابراین استفاده از لوازم یدکی اصلی و با کیفیت در دیزل ژنراتور به منظور حفظ کارایی و عملکرد بهینه آن بسیار حائز اهمیت است. همچنین دوره اورهال دیزل ژنراتورها هر 25 تا 30 هزار ساعت بوده که پس از طی این زمان کارکرد، باید برخی از لوازم و قطعات آن با لوازم یدکی مناسب جایگزین گردد. با توجه به موارد مطرح شده، یکی از چالش‌های پیش روی صاحبان صنایع و بهره‌برداران دیزل ژنراتور، تامین لوازم یدکی و قطعات مصرفی مناسب برای دیزل ژنراتور بوده که در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع لوازم یدکی و سازندگان آن‌ها، به بررسی مزایا و معایب استفاده از هر کدام بپردازیم.

 

انواع لوازم یدکی و قطعات مصرفی در دیزل ژنراتور

1.لوازم یدکی Genuine

لوازم یدکیGenuine  همان لوازمی هستند که در هنگام تولید دیزل ژنراتور در کارخانه، بر روی آن قرار می‌گیرند. لوازم یدکی Genuine معمولا توسط سازنده اصلی دیزل ژنراتور تولید می‌شود؛ اما اگر توسط شرکت‌های دیگر (شرکت‌های OEM) تولید شوند، با لوگو و بسته‌بندی سازنده دیزل ژنراتور عرضه می شوند و اغلب به دلیل کیفیت بالاتر، قیمت آن‌ها کمی بالاتر است. قطعات Genuine  مطمئن‌ترین انتخاب برای دیزل ژنراتور شما هستند؛ چراکه متناسب با آن و توسط سازنده معتبر ساخته شده‌اند. مهم‌ترین دلیل برای استفاده از لوازم یدکی Genuine در دیزل ژنراتور، کیفیت و عملکرد آنهاست. ارائه قطعات Genuine با لوگو و بسته‌بندی شرکت سازنده دیزل ژنراتور، نشان دهنده تایید کارکرد و تضمین کارایی بالای این قطعات از سوی سازنده دستگاه است. در واقع هنگامی که صحبت از لوازم یدکی اصلی می‌شود، مقصود لوازم یدکی Genuine است.

Cummins genuine spare parts

 

  2. لوازم یدکی OEM

لوازم یدکی OEM (Original Equipment Manufacturer) که گاهاً در میان صنعتگران و مهندسین به اشتباه به آن‌ها لوازم یدکی اورجینال اتلاق می‌شود، در واقع توسط شرکت‌های ثانویه به سفارش تولیدکندگان دیزل ژنراتور ساخته می‌شوند و ساخت کارخانه اصلی سازنده دیزل ژنراتور نیستند. این قطعات بدون لوگو و بسته‌بندی تولید‌کننده دیزل ژنراتور بوده و  با لوگو و بسته‌بندی خود  سازنده روانه بازار می‌گردند. ممکن است از لوازم OEM در تولید محصول نهایی استفاده شود.

لوازم یدکی OEM دیزل ژنراتور

 

3. لوازم یدکی After Market

لوازم یدکی After Market قطعات و لوازمی هستند که نه توسط سازنده اصلی دیزل ژنراتور و نه توسط شرکت‌های OEM ساخته می‌شوند. این قطعات توسط شرکت‌های ثالث تولید شده اما توسط تولید کننده اصلی دیزل ژنراتور تایید نشده و در ساخت محصول در کارخانه به کار نمی‌روند. به همین علت ممکن است حتی ظاهر قطعات تولیدی آن‌ها با قطعات Genuine و OEM متفاوت باشد. این قطعات به علت عدم نظارت و تایید سازنده اصلی دیزل ژنراتور، کیفیت پایینی داشته و معمولا با قیمت ارزان‌تری روانه بازار می‌شوند.

 

After Market Spare Parts

 

چرا باید لوازم یدکی Genuine استفاده کنیم؟

تفاوت بین قطعات اصلی Genuine و سایر قطعات همیشه به راحتی قابل مشاهده نیست.  لوازم Genuine در تولید دیزل ژنراتور در کارخانه سازنده استفاده شده و این امر نشان از کیفیت بالا و اطمینان سازنده به این قطعات می‌باشند. استفاده از لوازم یدکی و قطعات مصرفی بی کیفیت و فاقد استاندارد ممکن است به دیزل ژنراتور شما آسیب‌ جدی وارد نماید. اصلی‌ترین دلیل انتخاب قطعات After Market و OEM توسط مصرف کنندگان، قیمت پایین‌تر این لوازم نسبت به قطعات Genuine  است. اما باید در نظر داشته باشید که دیزل ژنراتورها قیمت نسبتاً بالایی دارند و در صورت بروز آسیب ناشی از استفاده قطعات یدکی و لوازم مصرفی بی‌کیفیت، هزینه‌های به شدت سنگین‌تری متحمل خواهید شد. لذا ما هیچ‌گاه استفاده از قطعات غیر Genuine را برای دیزل ژنراتور توصیه نمی‌کنیم. استفاده از قطعات Aftermarket و غیر Genuine خطرات زیر را به دنبال دارد:

  • کاهش قابلیت اطمینان دیزل ژنراتور و خطر خرابی تجهیزات آن
  • افزایش خاموشی‌های پیشبینی نشده به دلیل عملکرد ضعیف دیزل ژنراتور
  • افزایش مصرف سوخت و کاهش توان خروجی دیزل ژنراتور
  • امکان بروز خرابی در دراز مدت و تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیرات
  • هزینه نگهداری اضافی ناشی از خرابی‌های زودرس
  • عدم شمول گارانتی

لوازم یدکی Genuine کامینز پاور

 

لوازم یدکی Genuine دیزل ژنراتور کامینز پاور

لوازم یدکی و قطعات مصرفی دیزل ژنراتورهای ساخت شرکت کامینز پاور همگی از نوع Genuine بوده که  ثمره  بیش از 100 سال تجربه مهندسی و سرمایه‌گذاری این شرکت در تحقیق و توسعه، طراحی و تست قطعات است. مهندسین شرکت کامینز پاور پس از تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و تست بیش از 300 قطعه یدکی Aftermarket موتورهای دیزل از قبیل پیستون‌، سرسیلندر، یاتاقان‌، رینگ‌های پیستون، لاینر، سوزن انژکتور و واشرجات مورد استفاده در موتور که در بازار موجود بوده، هیچکدام از قطعات را چه به لحاظ ابعاد و چه از نظر کیفیت تایید نکردند. این امر نشان‌دهنده اهمیت زیاد کیفیت قطعات مصرفی و لوازم یدکی مورد استفاده در دیزل ژنراتور و استاندارد بالای کامینز پاور در طراحی و ساخت قطعات می‌باشد. شرکت آوات انرژی پارس  نیز علاوه  بر تامین دیزل ژنراتورهای Cummins Power Generation در ایران، یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان قطعات مصرفی و لوازم یدکی Genuine دیزل ژنراتورهای کامینز پاور بوده و آماده ارائه بسته‌های لوازم مصرفی و قطعاتی یدکی بر اساس ساعت کارکرد دیزل ژنراتور می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص لوازم یدکی و قطعات مصرفی Genuine برند کامینز پاور و ارائه مشاوره در خصوص قطعات مورد نیاز، با کارشناسان شرکت آوات انرژی پارس تماس حاصل نمائید.

Cummins Genuine Spare Parts

 
×