آوات انرژی پارس

راهنمای خرید دیزل ژنراتور (انتخاب سازنده)

  • 27 آذر 1402
  • by: مدیر سایت
4.8/5 - (39 votes)

خرید دیزل ژنراتور

خرید دیزل ژنراتور مناسب می‌تواند با توجه به گستردگی تامین کنندگان و تنوع محصولات، یک فرآیند پیچیده و طاقت فرسا باشد. ما در این مجموعه مقالات قصد داریم با معرفی مجموعه عوامل مهمی که لازم است در هنگام خرید دیزل ژنراتور در نظر گرفته شوند، به شما کمک کنیم تا با توجه به نیازهای خاص خود، بهترین تصمیم را برای خرید بگیرید. در دنیای امروزه، نیاز به منابع انرژی پایدار و پیوسته برای تأمین نیازهای مختلف اجتماعی و صنعتی امری ضروری است. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، استفاده از دیزل ژنراتور به عنوان یک منبع تأمین برق پشتیبان می‌باشد. این دستگاه‌ها با تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارند، قابلیت تولید برق در شرایط اضطراری یا در مناطقی که امکان دسترسی به شبکه برق عمومی نیست را فراهم می‌کنند. انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب به عنوان یک تصمیم مهم در پروژه‌های صنعتی، تجاری یا حتی مسکونی می‌تواند تأثیر زیادی بر کارایی و اطمینان این دستگاه‌ها داشته باشد. در این مجموعه از مقالات، به بررسی عوامل کلیدی موثر در انتخاب دیزل ژنراتور می‌پردازیم. گام اول انتخاب تامین کننده دیزل ژنراتور می‌باشد.

آیا تمام دیزل ژنراتورها مشابه یکدیگرند؟

دیزل ژنراتورها همواره یکی از راه حل‌های اصلی برای تامین برق اضطراری مورد نیاز کاربری‌های مختلف بوده‌اند. تامین کنندگان دیزل ژنراتور شامل دو دسته اصلی می‌شوند:

  1. تولیدکنندگان طراحی اصلی (Original Design Manufacturers)
  2. مونتاژکنندگان متفرقه (Local Equipment Assemblers)

در ادامه به معرفی هریک از این تامین کنندگان و بررسی ویژگی‌های دیزل ژنراتورهای ساخت آن‌ها می‌پردازیم:

1. تولید کنندگان طرح اصلی (ODM)

بازار دیزل ژنراتور در دنیا توسط دسته اول یعنی تولیدکنندگان طرح اصلی یا به عبارتی ODM ها رهبری می‌شود. زیرا اجزای کلیدی مورد استفاده در دیزل ژنراتورها مانند موتور دیزلی، ژنراتور و سیستم کنترلی توسط خود این شرکت‌ها و با طراحی معتبر و مهندسی، پس از انجام آزمایش‌ها و تست‎‌های مختلف تولید می‌شوند که نتیجه آن یک دیزل ژنراتور مطمئن و یکپارچه با پوشش کامل گارانتی است. دیزل ژنراتورهای ساخت این شرکت‌ها در صنعت به دیزل ژنراتورهای کوپل فابریک نیز شناخته می‌شوند. شرکت‌هایی مانند کاترپیلار، کامینز پاور و MTU Onsite Energy از جمله شرکت‌های تولید کننده طرح اصلی یا همان کوپل فابریک هستند.

2. مونتاژ کنندگان متفرقه (LEA)

شرکت‌های دسته اول یا همان تولیدکنندگان طرح اصلی ممکن است بخشی از تولیدات خود را به شرکت‌های متفرقه که مونتاژ کننده تجهیزات هستند و در مرحله بعد زنجیره تامین کالا قرار دارند، بفروشند. این شرکت‌ها که به شرکت‌های OEM نیز شناخته می‌شوند، تنها مونتاژ کننده تجهیزات مختلف بوده و با مونتاژ اجزا و قطعاتی که از شرکت‌های مختلف تامین می‌کنند، دیزل ژنراتوری را روانه بازار می‌کنند که قطعات آن محصول چندین شرکت و کارخانه مختلف است و از آنجایی سازنده هیچکدام از آن‌ها نمی‌باشند، دیزل ژنراتور ساخت آن‌ها در دسته دیزل ژنراتورهای کوپل غیرفابریک قرار می‌گیرد.

حال پرسش اصلی این است که با وجود انتخاب‌های مختلف در خرید دیزل ژنراتور، آیا تنها اکتفا کردن به هر دیزل ژنراتوری که صرفا در قطعی‌های برق، پشتیبان برق اصلی باشد کافی است یا عوامل دیگری را نیز باید در نظر گرفت؟ آیا تفاوت هایی بین دو نوع تامین کننده از نظر قابلیت اطمینان، پشتیبانی و هزینه وجود دارد؟

در ادامه مقاله سعی بر این داریم با پاسخ به این پرسش تامین کننده دیزل ژنراتور خود را مشخص کنیم.

 

دیزل ژنراتور یکپارچه چیست؟

منظور از یکپارچه بودن دیزل ژنراتور، ساخت قطعات اصلی و مونتاژ اجزا و قطعات مورد استفاده در دیزل ژنراتور توسط یک شرکت می‌باشد. به طور مثال دیزل ژنراتورهای شرکت کامینز پاور، از نوع کوپل فابریک و یکپارچه بوده زیرا تمامی اجزای اصلی و قطعات آن ساخت گروه شرکت‌های Cummins می‌باشد. ساخت دیزل ژنراتور و مونتاژ نهایی کلیه اجزا نیز توسط شرکت Cummins Power Generation انجام شده و همین یکپارچگی اجزا و انجام تست‌های استاندارد، محصولی مطمئن و با کیفیت را رقم می‌زند.

معرفی اجزای دیزل ژنراتور یکپارچه شده کامینز

دیزل ژنراتور یک دستگاه پیچیده است و از تعداد زیادی قطعات ثابت و متحرک تشکیل شده که اجزای آن از موتور دیزلی، ژنراتور و سیستم خنک‌کاری گرفته تا پیچ و مهره‌های مورد استفاده در مونتاژ، همگی در کیفیت یک محصول کارآمد نقش دارد. اکثر تصمیمات خرید دیزل ژنراتور بر مبنای موتور مورد استفاده در آن گرفته می‌شوند؛ چراکه موتور، تامین کننده توان مکانیکی و محرک اولیه آن است. در حالیکه موتور به تنهایی نمی‌تواند توان خروجی و عملکرد مطمئن دیزل ژنراتور را تضمین کند. سایر اجزا مانند ژنراتور، رادیاتور، سیستم کنترلی و سیستم اگزوز نیز به همان اندازه نقش حیاتی در عملکرد مطمئن و دوام و طول عمر مجموعه دیزل ژنراتور دارند. هرچند کیفیت اجزای مورد استفاده در ساخت دیزل ژنراتور مانند موتور، ژنراتور و سیستم کنترلی مهم است اما کلید ساخت یک دیزل ژنراتور مطمئن، چیزی فراتر از داشتن قطعات با کیفیت بوده و به یکپارچگی و مهندسی دقیق و طراحی معتبر مونتاژ آن برمی‌گردد. در واقع استفاده از اجزا و قطعات با کیفیت شرط لازم برای ساخت یک دیزل ژنراتور مطمئن بوده و یکپارچگی ساخت دیزل ژنراتور، تضمین کننده کیفیت و کارایی آن می‌باشد.

برای تولید یک دیزل ژنراتور کامل و مطمئن، سازنده آن باید دارای تجربه کافی بوده و توانایی درک عمیق از نحوه عملکرد تمامی قطعات مورد استفاده در آن را داشته باشد که این امر تنها از سازنده قطعات از عهده این کار برمی‌آید.

در یک دیزل ژنراتور کوپل فابریک مانند محصولات شرکت Cummins Power Generation، کلیه اجزا توسط یک شرکت تولید می‌شود. پیکربندی یکپارچه و مدرن برد کنترلی PCC(Power Command Control) که همزمان گاورنر الکترونیکی پیشرفته کامینز ، AVR و ECM را در خود جای داده، سبب شده تا علاوه بر ارائه بالاترین سطح حفاظت الکترومکانیکال، کارایی سیستم و سرعت پاسخ‌دهی اجزای دیزل ژنراتور تا حداکثر مقدار ممکن افزایش یابد. این امر ضمن بالا بردن قابلیت اطمینان و عملکرد صحیح، موجب افزایش طول عمر و راندمان محصولات کامینز پاور نیز گردیده است. یکپارچه بودن سیستم کنترلی با سيستم پیشرفته سوخت رسانی در انواع دیزل ژنراتورهای کامینز پاور، موجب بهینه سازی مصرف سوخت با رعایت بالاترین سطوح استاندارد آلایندگی اروپا و بهبود عملکرد دستگاه شده و با قابلیت اخذ استاندارد NFPA110 آمریکا، امکان تحویل 100% توان نامی دیزل ژنراتور در کمتر 10 ثانیه به مصرف کننده فراهم گردد.

برخی از مزایای منحصر به فرد حاصل از این یکپارچه سازی توسط یک سازنده معتبر عبارتند از:

جدول (1) – مزایای یکپارچگی اجزای دیزل ژنراتور

جدول میزایای دیزل ژنراتور یکپارچه

در طرف مقابل توانایی اصلی شرکت‌های محلی مونتاژ کننده دیزل ژنراتور، تامین قطعات ارزان قیمت از تولید کنندگان مختلف است. در حالیکه ممکن است این قطعات کیفیت لازم را نداشته و فاقد اعتبارسنجی و تست های لازم برای بکارگیری در یک دیزل ژنراتور باشد. همچنین استفاده از تجهیزات با برندهای مختلف و ساخت سازندگان متفاوت، امکان عدم هماهنگی اجزا را در طولانی مدت افزایش می‌دهد.

حال با توجه به دو مدل مختلف در تولید دیزل ژنراتور، محصول خروجی کدام روش به احتمال زیاد عملکرد طولانی مدت و دوام بهتری را ارائه می دهد؟ تا حد زیادی، پاسخ در یکپارچگی تولید، آزمایش و اعتبار سنجی مجموعه دیزل ژنراتور، همراه با قابلیت‌ ارائه خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی نهفته است.

درباب اهمیت کیفیت تولید دیزل ژنراتور

برای تولید یک دیزل ژنراتور مطمئن و کارآمد، طراحی نوآورانه به تنهایی کافی نیست. برای دستیابی به هدف تولید یک دیزل ژنراتور تمام عیار، برنامه ای جامع برای انجام اعتبارسنجی محصول، نمونه سازی اولیه و انجام تست‌های میدانی گسترده برای تأیید دوام و قابلیت محصولات، همراه با یکپارچگی کامل اجزا، مورد نیاز است که تمامی این موارد را در دیزل ژنراتورهای کوپل فابریک می‌توان یافت. علاوه بر این‌ها برای محصول نهایی باید آنالیز اثر حالت شکست (FEMA) انجام گیرد تا قابلیت اطمینان واقعی آن مشخص شود. موردی که در شرکت‌های مونتاژ کننده انجام نمی‌شود. شرکت‌های سازنده دیزل ژنراتورهای کوپل فابریک یا همان ODM ها، برای اطمینان از عملکرد بهینه و دوام محصولات خود به طور متوسط بین 25000 الی 30000 ساعت تست‌ و آزمایش‌های میدانی در محیط‌های واقعی انجام می‌دهند. در طول فرآیند توسعه نمونه اولیه، دیزل ژنراتور در محل آزمایش قرار گرفته که در آن شرایط واقعی برای کاربری‌های مختلف شبیه‌سازی می‌شود. سپس نمونه اولیه برای ارزیابی عملکرد موتور، ژنراتور و سایر اجزای حیاتی در حالت‌های  گوناگون مورد آزمایش‌های متعدد قرار می‌گیرد. سایر تست‌ها شامل سنکرون کردن دیزل ژنراتور (دیزل ژنراتور با شبکه و دیزل ژنراتور با دیزل ژنراتور)، تست ارتعاش خطی و پیچشی، تست‌های حرارتی، و تحلیل صوتی نیز در مراحل بعد انجام می‌شوند. علاوه بر این‌ها، برای محصول نهایی باید پیش از اخذ تاییدیه نهایی برای فروش، آنالیز دقت طراحی مهندسی انجام شود و باید بازرسی اجزا را برآورده کند. در مقابل شرکت‌های محلی مونتاژ کننده تجهیزات قادرند تولیدات خود را در زمان کمتری تحویل دهند. این دسته مونتاژ کنندگان دیزل ژنراتور معمولا به دنبال تامین منابع و مذاکره در مورد قیمت قطعات از تامین کنندگان مختلف هستند تا این قطعات را در یک دیزل ژنراتور با یکدیگر مونتاژ کنند. معمولا به دلیل کوچک مقیاس بودن، این شرکت‌ها ممکن است نتوانند تست‌ها، آزمایشات و بازرسی‌های کامل و جامع را برای تمامی اجزای محصول و محصول نهایی، انجام دهند. در نتیجه ممکن است یک دیزل ژنراتور که در هنگام نصب و راه اندازی عملکرد قابل قبولی داشته، در دوره کارکرد در شرایط واقعی و تحت بار دچار ایرادات بسیاری باشد.

انجام تست و آزمایش‌های متعدد به همراه سنجش کیفیت، منجر به تولید یک محصول مطمئن می‌گردد.

خرید دیزل ژنراتور؛ یک سرمایه‌گذاری بلند مدت

بهتر است در خرید دیزل ژنراتور، به جای هزینه سرمایه گذاری اولیه، هزینه عملیاتی کل که شامل هزینه سرمایه‌گذاری اولیه به همراه هزینه‌های نگهداری نیز می‌شود، در نظر گرفته شود. این موضوع برای کاربری‌های پرایم و دائم‌کار اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه در این کاربری‌ها ویژگی‌هایی مانند دوام محصول، فواصل زمانی طولانی بین دوره‌های سرویس و اورهال و مصرف سوخت کمتر، هزینه عملیاتی کلی را کاهش می‌دهد. شرکت‌های مونتاژ کننده محلی با تخصص خود در یافتن منابع متعدد، قاعدتا قادرند دیزل ژنراتورها را با قیمت کمتری نسبت به شرکت‌های معتبر و سازنده کوپل فاریک تولید کنند. اما خریداران باید در نظر داشته باشند که کیفیت ارزان نیست و لازم است دلیل هزینه اولیه پایین محصولات این شرکت‌ها را بدانند. در ادامه به مرور برخی از موارد کلیدی که خریداران باید از آن‌ها آگاه باشند ارائه می‌شود:

  • هزینه تحقیق و توسعه

دیزل ژنراتورهای ساخت شرکت‌های محلی مونتاژ کننده، نتیجه مونتاژ تجهیزات مختلف ساخت تامین کنندگان متفاوت بوده. بنابراین از آنجایی  این شرکت‌ها طراح و سازنده محصولی نیستند، سرمایه‌گذاری اندکی بر روی تحقیق و توسعه دیزل ژنراتور و تجهیزات آن دارند. لازمه‌ی تولید یک محصول جدید و پیشترفته‌ و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین، تحقیق و توسعه می‌باشد. جدا از ابداع محصولات جدید، تحقیق و توسعه بر روی ادغام و یکپارچگی محصول به منظور دستیابی به عملکرد بهینه دیزل ژنراتور نیز به همان اندازه مهم است. شرکت‌های مونتاژ کننده محلی هیچگونه تحقیق و توسعه‌ای بر روی نحوه ساخت قطعات و مونتاژ و ادغام اجزا برای تولید یک دیزل ژنراتور ندارند و معمولا محصولات تولیدی آن‌ها از تکنولوژی روز دنیا عقب‌تر می‌باشد.

  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش

از آنجایی که شرکت‌های مونتاژ کننده محلی تولید کننده هیچکدام از قطعات نمی‌باشند، عموما قطعات مختلف هر جز تشکیل دهنده دیزل ژنراتور را در انبار خود موجود ندارند. لذا اغلب مشتریان نیاز دارند قطعات مورد نیاز خود را در صورت وجود از سازنده اصلی تهیه کنند. از طرفی در صورت وقع نقص یا خرابی در دیزل ژنراتور، از آنجایی که شرکت مونتاژ کننده سازنده هیچکدام از قطعات نبوده و شناخت کافی نسبت به قطعات مورد استفاده در آن ندارد، اغلب قادر به رفع مشکل نمی‌باشند. تامین قطعات و لوازم یدکی اصلی، عامل بسیار مهمی برای انتخاب دیزل ژنراتور است.

  • استفاده از قطعات بی‌کیفیت

استفاده از قطعات و لوازم بی‌کیفیت در ساخت دیزل ژنراتور می‌تواند هزینه تمام شده را کاهش دهد، زیرا قیمت این قطعات معمولاً پایین‌تر است. اما این کاهش هزینه فقط کوتاه مدت است و ممکن است در بلند مدت هزینه‌های بیشتری را به همراه داشته باشد. قطعات بی کیفیت ممکن است عمر کمتری داشته باشند، بنابراین نیاز به تعویض آن‌ها زودتر از قطعات با کیفیت بالا پیش می‌آید. همچنین، این قطعات ممکن است باعث کاهش عملکرد دیزل ژنراتور شوند، که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی شود.

  • هزینه نگهداری

یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت دیزل ژنراتور در طول عمر خود، هزینه تعمیرات و سرویس‌های دوره ای است که می‌تواند باعث افزایش هزینه کل سرمایه‌گذاری شما گردد. دیزل ژنراتورهای کوپل فابریک به دلیل یکپارچگی اجزا عملکرد بهینه‌تری نسبت به تولیدات شرکت‌های مونتاژ کننده محلی داشته و فواصل دوره‌های سرویس و نگهداری برای آن‌ها بیشتر است. لذا هزینه کل سرمایه‌گذاری شما را کاهش می‌دهد.

  • کیفیت و عملکرد محصول

مزایایی همچون پذیرش 100% بار در یک پله، حفاظت یکپارچه دیزل ژنراتور و مصرف سوخت بهینه معمولا نتیجه استفاده از قطعات با کیفیت و یکپارچکی در سیستم هستند و صرفا با مونتاژ قطعات حاصل نمی‌شوند. سوال اصلی اینجاست که شرکت‌های مونتاژ کننده محلی چگونه می‌توانند کارکرد عملیاتی کل مجموعه محصول نهایی را تضمین کنند در حالیکه فرایند طراحی مهندسی و اعتبار سنجی اجزا را انجام نداده اند. به عبارت دیگر آیا این شرکت ها می‌توانند ادعا کنند که محصول مونتاژ شده آن‌ها در طول عمر خود به خوبی ادعاهایشان کار می‌کند؟!

  • تولید محصول دارای استانداردهای بین‌المللی

ساخت یک دیزل ژنراتور توسط تولیدکنندگان طرح اصلی، مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی از جمله ISO-8528,ISO 3046,AS 2789, DIN 6271,BS 5514,  انجام می‌شود و محصول نهایی آن‌ها که یک دیزل ژنراتور کوپل فابریک استاندارد است، قابلیت اخذ تاییدیه استاندارد NFPA 110  را نیز دارد.  در حالیکه تولیدکنندگان متفرقه، خود را به رعایت استانداردها مقید نمی‌دانند و محصول نهایی آن‌ها فاقد قابلیت اخذ تاییدیه NFPA 110 می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

خرید دیزل ژنراتور یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای تامین برق اضطراری در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، دیتاسنترها، تصفیه‌خانه‌ها و … می‌باشد. در این مقاله ما به بررسی عوامل مختلفی پرداختیم که در انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب نقش دارند. انتخاب یک تامین‌کننده مناسب برای خرید دیزل ژنراتور یکی از مراحل حیاتی در فرآیند خرید است. درخرید یک دیزل ژنراتور لازم است به جای در نظر گرفتن هزینه سرمایه‌گذاری اولیه، هزینه بهره‌برداری کلی را ملاک قرار داد. برتری کلیدی سازندگان دیزل ژنراتورهای کوپل فابریک، طراحی و ساخت و انجام تست اجزای اصلی دیزل ژنراتور و شناخت کامل نسبت به عملکرد این اجزا و ارتباط آن‌ها با یکدیگر می‌باشد. نتیجه این برتری تولید یک دیزل ژنراتور یکپارچه و با کیفیت و مطمئن است که نسبت به محصولات مشابه راندمان بالاتر و هزینه نگهداری کمتری دارد. در مقابل شرکت‌های محلی مونتاژ کننده دیزل ژنراتور به دلایلی همچون عدم سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه، استفاده از قطعات با کیفیت‌های متفاوت از سازندگان مختلف، عدم اعمال تست‌های طولانی مدت، محصولی با قیمت پایین تری روانه بازار می‌کنند. همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش یک شرکت سازنده دیزل ژنراتور کوپل فابریک به دلیل اینکه کلیه لوازم و قطعات آن دارای تاییدیه طراحی و بازرسی کیفیت بوده و محصول نهایی پس از انجام تست‌ها و آزمایشات دقیق روانه بازار شده اعتبار بیشتری دارد و مشتریان با اطمینان خاطر می‌توانند به آن اتکا کنند. اما شرکت‌های محلی مونتاژ کننده قطعات ممکن است در تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش دچار مشکل شوند. تولیدات شرکت های طراح اصلی مطابق با استانداردهای روز دنیا بوده و این دیزل ژنراتور ها در زمره مطمئن‌ترین و کارآمدترین سیستم تامین برق اضطراری قرار می‌گیرند که استانداردهای روز دنیا از جمله NFPA110 را برآورده می‌کنند. از طرفی دیزل ژنراتورهای ساخت شرکت‌های محلی مونتاژ کننده فاقد استاندارد و قابلیت‌هایی همچون پذیرش 100% بار در یک پله هستند. لذا اگر قصد دارید سالیان طولانی از دیزل ژنراتور استفاده کنید و مصرف کننده‌های شما در دسته کاربری‌های حساسی قرار گرفته‌اند که هرگونه وقفه در برق، منجر به ضرر و زیان‌های جبران ناپذیر شده و قابلیت اطمینان سیستم برق اضطراری و دیزل ژنراتور از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است، توصیه می‌کنیم از شرکت‌های تولید کننده طراحی اصلی یا همان دیزل ژنراتورهای یکپارچه و کوپل فابریک خریداری کنید. اما اگر صرفا به دنبال یک منبع تامین برق برای استفاده کوتاه مدت جهت تامین انرژی الکتریکی مصرف کننده‌های غیر حساس هستید و بروز خطا در سیستم برق اضطراری و خاموشی دیزل ژنراتور برای شما زیان آور نیست، تولیدات شرکت‌های محلی مونتاژ کننده دیزل ژنراتور می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 
×