آوات انرژی پارس

استاندارد موسسه Uptime در دیتاسنترها

  • 12 آذر 1402
  • by: مدیر سایت

استاندارد موسسه Uptime

امروزه هر سازمانی در عملکرد مالی و فرآیندهای کسب کار خود به پیوند پیچیده‌ای از منابع دیجیتال متکی بوده و سهامداران و ذینفعان خواستار آن هستند که سرمایه‌گذاری‌های مربوط به دیتاسنتر آن‌ها به خوبی تعریف شده و به طور کامل پشتیبانی شود زیرا در صورت انتخاب اشتباه، به ضررهای مالی هنگفت منجر می‌گردد. موسسه Uptime یک سازمان مستقل و بین المللی است که در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز داده فعالیت می‌کند. این موسسه با توجه به استانداردهای بین‌المللی و روش‌های مدیریتِ کیفیت، عملکرد و پایداری مراکز داده را ارزیابی می‌کند. این موسسه سیستم طبقه‌‌بندی Tier را برای ارزیابی مداوم امکانات مختلف یک مرکز داده، از نظر کارایی ایجاد کرده است. استاندارد Tier موسسه Uptime یک استاندارد شناخته شده جهانی برای سنجش در دسترس بودن مرکز داده‌ها و عملکرد کلی آن‌ها‌ است. استاندارد Tier موسسه Uptime یک مبنای شهودی برای مقایسه کارایی، ظرفیت و قابلیت دسترسی مورد انتظار زیرساخت‌های یک مرکز داده با سایر مراکز داده می‌باشد. این استاندارد معیارهایی را تشریح می‌کند که مطابق با آن‌ها، زیرساخت‌های مراکز داده بر اساس افزایش سطوح ظرفیت افزونگی و مسیرهای توزیع انرژی الکتریکی، در چهار دسته طبقه‌بندی می‌شود. تمرکز اصلی این استاندارد بر تعریف چهار کلاس دسته‌بندی به علاوه تست‌های تائید عملکردِ منطبق بر تعاریف می‌باشد. این استاندارد نتایج را بیان کرده و درباره نحوه دستیابی به آن‌ها صحبت نمی‌کند. برای طراحی یک مرکز داده، 4 سطح کارایی وجود دارد که به آن‌ها Tier I (ظرفیت پایه)، Tier II (ظرفیت افزونه)، Tier III (نگهداری همزمان) و Tier IV (تحمل‌پذیری خطا) گفته می‌شود. هر سطح بالاتر، شامل تمام ویژگی‎‌های سطح قبلی نیز می‌شود.

Tier I : ظرفیت پایه

زیرساخت Tier I شامل یک فضای اختصاصی برای سیستم‌های فناوری اطلاعات است؛ همینطور شامل دستگاه‌های UPS برای برق اضطراری و پشتیبانی از افت ولتاژهای ناگهانی است؛ از سیستم سرمایشی اختصاصی سود می‌برد و زمانی که برق شبکه سراسری برای طولانی مدت قطع می‌شود، دارای یک موتور ژنراتور مجهز به منبع سوخت کافی برای تامین برق کل سایت به مدت 12 ساعت می‌باشد. در این کلاس، هرگونه قطع برق یا خرابی برنامه ریزی نشده شبکه، کل مرکز داده را در معرض قطعی قرار می‌دهد.

Tier I ظرفیت پایه

Tier II : ظرفیت افزونه

امکانات Tier II شامل برق اضطراری و اجزای خنک‌کننده اضافی می‌شود که می‌توانند در زمان اختلالات IT ناشی از خرابی تجهیزات زیرساخت مرکز داده یا در زمان نیاز به افزایش ظرفیت فوری و ایجاد حاشیه امن برای بار ترافیکی بیشتر، مورد استفاده قرار بگیرند. اجزای اضافی شامل تجهیزات برق و سیستم سرمایشی ماژول‌های یو پی اس، چیلرها و موتور ژنراتور می‌شوند.

Tier II ظرفیت افزونه

Tier III : نگهداری همزمان

یک مرکز داده Tier III برای تعویض و نگهداری تجهیزات، نیازی به خاموش شدن ندارد. یک مسیر موازی برای تحویل انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده‌ها و سیستم سرمایشی به مدار اصلی و اجزای حیاتی زیرساخت سایت مرکز داده طراحی می‌شود که علاوه بر امکانات Tier II هستند تا بتوان هر بخش و جزئی را بدون تاثیرگذاری بر عملیات فناوری اطلاعات، تعمیر و نگهداری کرد.

Tier III : نگهداری همزمان

Tier IV : تحمل‌پذیری خطا

زیرساخت یک مرکز داده Tier IV بر اساس مشخصات گفته شده در سطح Tier III ساخته می‌شود ولی مفهوم تحمل‌پذیری خطا به توپولوژی آن افزوده شده است. تحمل پذیری خطا به این معنی است که وقتی در یکی از تجهیزات یا بخش‌ها خرابی رخ داده و در مسیر انجام یک عملیات وقفه ایجاد می‌شود، اثرات این رویداد در کل سیستم و عملیات IT مشاهده نشود. به زبان ساده، خرابی یک دستگاه یا بخشی از زیر ساخت، باعث متوقف شدن کل سیستم نشود.

Tier IV تحمل‌پذیری خطا
چرا به استاندارد Tier نیاز داریم؟

به طور کلی استانداردها کیفیت و امنیت محصولات و خدمات را تضمین می‌کنند. آن‌ها همچنین با بهبود فرآیندها و سیستم‌ها، ضایعات و مصرف انرژی را کاهش داده و از محیط زیست و سلامت افراد حفاظت می‌کنند. در صنعت مراکز داده نیز استانداردسازی باعث افزایش ایمنی و کیفیت محصول، کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها و به نفع تمام ذینفعان این حوزه است. بنابراین از 3 دهه پیش، تمام ذینفعان، از جمله سازندگان تجهیزات، مشاوران، مصرف‌کنندگان و تنظیم‌کنندگان با هم همکاری کرده و با در نظر گرفتن نیازها و الزامات جامع، استانداردهای مناسب برای مراکز داده را تعیین کرده‌اند. در سال‌های اخیر نیز با رشد تقاضای خدمات مرکز داده، نیاز به توان و بهره‌وری بالاتر نیز پیدا شده است. به همین خاطر استفاده از استاندارد برای سنجش و رتبه‌بندی مراکز داده به چیزی ضروری تبدیل شده است. سیستم رتبه‌بندی Tier موسسه Uptime یک استاندارد صنعتی برای سنجش قابلیت اطمینان مرکز داده است. با توجه به تغییرات روی داده در طول سالیان اخیر در کسب‌ و کارها و حوزه IT، بحث ظرفیت مراکز داده بسیار حیاتی و بحرانی شده است. بسیاری از مدیران اجرایی و سایر ذی نفعان دنیای فناوری انتظار دارند هر گام منطقی در دسترسی برای اطمینان از ادامه فعالیت کسب و کارشان برداشته شود. برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به نیروهای فنی خود اعتماد دارند و متناسب با نیازهای کسب و کارشان و بودجه و استعداد عملیاتی که دارند، ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهند ولی نیاز به تائیدیه‌هایی برای درستی کارشان دارند. اینجاست که بحث گواهی‌نامه‌های موسسه Uptime مطرح می‌گردد و مالکان مراکز داده می‌توانند از طریق همکاری با موسسه Uptime از قابلیت اطمینان و پایداری مراکز داده خود اطمینان حاصل کنند.

 
×