آوات انرژی پارس

دیزل ژنراتور چیست؟

  • 20 تیر 1400
  • by: master

دیزل ژنراتور چیست؟

به طور کلی دیزل ژنراتور متشکل از یک موتور دیزلی و یک آلترناتور یا ژنراتور می باشد که انرژی موجود در سوخت (گازوئیل) را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

موتور دیزلی با احتراق سوخت آنرا به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. این انرژی مکانیکی به ژنراتور منتقل شده و با ایجاد حرکت دورانی در روتور باعث ایجاد بار الکتریکی در سیم پیچ ها و انتقال توان به مصرف کننده میگردد.
نحوه کار ژنراتورها نیز برمبنای القای الکترومغناطیسی است بدین صورت که حرکت سیم پیچ ها در داخل میدان مغناطیسی باعث ایجاد اختلاف پتانسیل در دو انتهای سیم پیچ ها و جریان بار الکتریکی میگردد.

اقلام تشکیل دهنده یک دستگاه دیزل ژنراتور

  • موتور دیزلی
  • آلترناتور یا ژنراتور
  • برد کنترل
  • شاسی یا چهارچوب اصلی
  • منبع سوخت
  • رادیاتور
  • کلید قدرت
  • کانوپی یا پوشش فلزی

برخی موارد انتخابی و بسته به نوع کاربرد و محل نصب می باشد

موتور دیزل

موتور دیزلی

هر ماشین (خودرو ، لوازم کشاوزی ، ماشین آلات حمل و نقل و ……. ) دارای یک موتور احتراقی برای تولید انرژی مکانیکی است که وظیفه اصلی در تولید انرژی یا توان مورد نیاز برای انجام کار مورد نظر را بعهده دارد. در یک مجموعه دیزل ژنراتور نیز موتور دیزلی وظیفه تولید انرژی مکانیکی برای گردش ژنراتور را بر عهده دارد.

ژنراتور استمفورد
آلترناتور یا ژنراتور

ژنراتور نیروی مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزلی را به جریان الکتریکی تبدیل می کند. سایز ها و قدرت ژنراتورها بسته به توان مورد نیاز مختلف و متفاوت می باشد.

برد کنترل

برد کنترل به عنوان مجموعه یا مرکز فرمان ، حفاظت و انجام امورکنترلی وظیفه کارکرد صحیح و ایمن دستگاه را بر عهده دارد. علاوه بر موارد ذکر شده ، اندازه گیری و نمایش مقادیر و پارامترهای مختلف توسط برد کنترل صورت میگیرد. امروزه بردهای کنترل شامل مجموعه های رابط کاربری (User Interface) یا HMI می باشند که امکان مشاهده و رویت وضعیت کار و عملکرد دستگاه و بخش های مختلف آنرا بصورت بسیار ساده و قابل درک برای کاربران مهیا می سازد.

شاسی یا چهارچوب اصلی

یک پایه یا چهارچوب مستحکم فلزی است که قطعات اصلی و سنگین مجموعه شامل موتور و ژنراتور بر روی آن استقرار یافته و به یکدیگر متصل میگردند. شاسی باید بگونه ای طراحی گردد تا علاوه بر توانایی تحمل وزن موتور و ژنراتور ، تحمل نیروهای وارده در هنگام حمل و نقل مجموعه و نیز گشتاور حاصل در زمان کار دیزل ژنراتور را نیز داشته باشد. استفاده از قطعات خاص از جمله لرزه گیر در مجموعه شاسی به منظور کاهش نیروهای ضربه ای و لرزشی در زمان کار دیزل ژنراتور ضروری بوده که انتخاب آنها با توجه به وزن موتور و ژنراتور و نیز گشتاور چرخشی آنها صورت میگیرد.

منبع سوخت

منبع سوخت

به منظور تامین سوخت مورد نیاز در زمان کار دستگاه ، منبع مناسب با توجه به میزان مصرف سوخت هر دستگاه می بایست پیش بینی گردد. بصورت معمول منبع سوخت روازنه در مجاورت و نزدیکی دستگاه و در برخی طرح ها در شاسی پیش بینی میگردد و منبع اصلی با ظرفیت بزرگتر از منبع روزانه در محلی مناسب با امکان ارتباط به منبع سوخت روزانه پیش بینی میگردد.

رادیاتور

رادیاتور

موتورهای احتراقی در هنگام کار گرمای بسیاری تولید می کنند که برای حفظ پایداری و کارکرد صحیح دستگاه باید دمای اضافی از موتور خارج و منتقل گردد. رادیاتور از بالا رفتن دما و ایجاد ضایعات در اجزای موتور جلوگیری می کند. آﺏ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﻭ ﺳﺮﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﻣﺨﺼﻮﺻﯽ ﺣﺮﮐﺖ کرده و ﺑﺮﺍﯼ آﻧﮑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻨﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻮﺍﺿﻊ ﮔﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ آب را ﺗﻮﺳﻂ ﭘمپ ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻭﺭﻧﺪ. ﭘﻤﭗ آﺏ ﯾﺎ Water Pump ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺩﺍﺭﺩ آﺏ ﺭﺍ از ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺭﺍﺩﯾﺎﺗﻮﺭ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭ برای خنک کاری آنرا ﺑﻪ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

کلید هوایی

کلید قدرت

این کلید وظیفه قطع و وصل کردن برق خروجی ژنراتور را بعهده دارد. با توجه به نیاز مشتری و لزوم کار بصورت دستی یا اتوماتیک این کلید می تواند بصورت فرمان موتوری با دستی پیش بینی گردد.

کانوپی دیزل ژنراتورکانوپی یا پوشش فلزی

کانوپی یک جعبه فلزی است که عموما وقتی ژنراتور به بصورت نصب در فضای آزاد پیش بینی میگردد به شاسی متصل گردیده و دستگاه را از معرض مستقیم تابش آفتاب ، برف ، باران و گرد و خاک محافظت می نماید. همچنین به منظور کاهش سطح صدا در زمان کار ديزل ژنراتور ، استفاده از عایق های خاص صوتی در بدنه کانوپی صورت میگیرد. پیش بینی DB یا میزان هوای ورودی و خروجی لازم برای خنک کنندگی ديزل ژنراتور ضروری و از اصول طراحی یک کانوپی استاندارد می باشد.

 

 
×